Groot nieuws in Google Pagespeed-land! We wisten al dat de Core Web Vitals er aan zat te komen. Maar vanaf nu hebben we een maand (mei 2021) en de aankondiging dat jouw site-vitaliteit ook getoond wordt op de pagina’s met zoekresultaten van Google, met een badge.
Today we’re announcing that the page experience signals in ranking will roll out in May 2021
Google Webmaster Central Blog
Hoe vindt dit pagespeed highlighten plaats?
Google spreekt over een visuele indicator. Maar hoe dit er exact uit zal zien, is nog onduidelijk. Het is al wel bekend dat ook dit in mei 2021 zal worden uitgerold.
In de tussentijd is Google van plan om de visuele indicator te testen voor pagina’s in de zoekresultaten die al een geweldige pagina-ervaring bieden. Dit betekent dat sommige gebruikers misschien al snel iets zien gebeuren binnen de SERP’s.
Net als de AMP-indicator?
Herinner je je de AMP-indicatie binnen de zoekresultatenpagina’s? Dit is een klein grijs bliksemschicht-icoon naast het broodkruimelpad van een resultaat. Google kan ervoor kiezen om een vergelijkbare indicatie te gebruiken.
Hadden we dit kunnen zien aankomen?
Een beetje, om eerlijk te zijn, want Google heeft al andere visuele indicatoren aangekondigd om gebruikers te laten weten of ze een goede gebruikerservaring kunnen verwachten binnen de site die ze vaak bezoeken.
- In november 2019 schreef Google over de introductie van de zogenaamde “pagespeed badge of shame”.
- In augustus 2020 introduceerde Google fast page labelling binnen contextmenu’s op mobiele apparaten.
Toch is het voor ons bij Blue 2 Blond een verrassing dat er bovenop de Core Web Vitals, die dus een ranking onderdeel worden, óók een visuele indicator komt om gebruikers te adviseren over de ervaring die ze zullen hebben op een website.
Gaat het alleen om Core Web Vitals?
De Google Core Web Vitals gaan over echte gebruikerservaring op websites, maar UX is duidelijk breder dan alleen de snelheid van de pagina’s, zoals LCP, FID en CLS.
Andere componenten van “Search Signal for page experience” voor pagina ervaring zijn:
- Mobiel vriendelijk;
- Veilig browsen;
- HTTPS;
- Geen opdringerige interstitials.
Hoe staan de Core Web Vitals er wereldwijd voor?
De meeste websites en webwinkels hebben HTTPS geïmplementeerd en zijn responsive. Het passeren van Core Web Vitals blijkt echter een uitdaging, aangezien slechts 24% van alle 8 miljoen websites een goede Core Web Vital hebben. Websites die elke individuele Core Web Vital passeren zijn als volgt:
- 47% van de websites heeft een goede Largest Contentful Paint;
- 88% heeft goede First Input Delay;
- 52% heeft goede Cumulatieve Lay-out Shift.
Wat betekent dit voor mijn website/webshop?
Is je Core Web Vital score onvoldoende? Dan heb je nog tot mei 2021 om hier verbetering in aan te brengen. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.